Szomjas Utazó

Caipirinha koktél Brazíliából

Brazilok nemcsak a fociról, a Riói karneválról és a szambáról híresek.

2020. május 18. - Orosz Bogi

Az elmúlt hetekben rendezgettem a régi fényképeinket és ráakadtam az egyik bakancslistás utazásunk fotóira. Nagyon jó volt újranézni őket és feleleveníteni az élményeket. Így most Dél- Amerikába, Brazília színes, izgalmas világába kalauzollak el Titeket. Persze az utazási korlátozások miatt most csak gondolatban tudunk kirándulni, de lassan, talán újra elkezdhetjük tervezgetni a szabadságunkat. Remélem, élményeim nektek is inspirálóak lesznek és talán még Dél-Amerika felé is elindultok. Az utazás tervezéséhez ajánlom, próbáljátok ki Brazília ismert koktélját a Caipirinhat. (Részletes receptet itt találod)

Brazíliában, évekkel ezelőtt - az itteni télből elmenekülve – kalandos két és fél hetet töltöttünk. Jártunk az Iguaçu vízesésnél, az Amazonas vidékén, Caipirinhat szürcsölgetve lustálkodtunk csodás tengerpartokon, a Szilvesztert pedig Rio de Janerio-ban a híres Copacabana Beachen töltöttük.

Utazásunk első állomása São Paolo volt, ahová az esti órákban érkeztünk, s már a repülőn egy helyi lakostól részletes útbaigazítást kaptunk. Útleírási javaslatában a legfontosabb az volt, hogy mielőtt továbbutaznánk São Paoloból, ne felejtsük el megkóstolni Caipirinha koktélt, ami hagyomány szerint innen származik.

Részletesen és nagy lelkesedéssel elmesélte, hogy a Caipirinha név a legenda szerint két szónak az összeolvadásából, „Caipira” és a „Curupirinha” szóból születtet. Az első szó jelentése, „erdőben dolgozó földműves”, míg a második a „démon” szóból ered. A brazil mondavilág szerint létezik egy Curupira nevű démon, aki az őserdőben él. „Curupira” kicsinyítős képzőjű alakja a „Curupirinha”.curupira.png                                        Forrás: http://www.pharmexec.com/

Brazil nyelvhasználatában egyébként, „Curupirinha az alkoholos befolyásoltságnak olyan állapotát is jelenti, amikor már kezdünk lazulni, sőt elkezdünk kissé homályosan, elmosódottan is látni a körülöttünk lévő világot. São Paolo egyik nyüzsgő, vidámságtól pezsgő hangulatú, de ugyanakkor biztonságos városnegyedét választottuk, ahol a bárok, food truck-ok egymás mellett sorakoztak.

Utazásunk előtt, bár ismertem az italt, de soha nem jutott eszembe, hogy megkóstoljam, egy bárban kérjek egyet, vagy esetleg készítsek magam is. Megtapasztalhattuk, hogy a Caipirinha  koktél valóban kihagyhatatlan. Első esténket ez koktél tette emlékezetessé, elkészítését is meglestük, megtanultuk a helyiektől. (melyet alább elolvashattok) Az italhoz, helyi ételt is ajánlok. A gasztronómia iránt érdeklődőknek szívből ajánlom a Portugáliából származó és Brazíliában is jól ismert ételt a Feijoada-t, (ejtsd: fezsuádá). Ez egy igen laktató babos étel. Apróbb szemű babbal, füstölt hússal, kolbásszal és friss hússal készül és ehhez a valóban első osztályú italt, Caipirinhakat ittunk.

São Paolot elhagyva az Iguaçu vízeséshez repültünk, ahol két napot töltöttünk. Az Iguaçu vízesés lélegzetelállítóan szép! Látványa hihetetlen, ahogy 2,7 km szélességben húzódik és 270 különálló zuhogóból és kisebb vízesésből áll. A vízesés 1980 óta a Világörökség része, különlegességét fokozza, hogy három ország- Argentin–Brazilia–Paraguay- határán fekszik.

Ha egyszer arra jártok, néhány hasznos tanácsot adok:

• A lezúduló víz ereje óriási, ezért esőkabát vagy gyorsan száradó ruha viselése ajánlott, ha nem akar az ember teljesen elázni és sokáig vizesen sétálni.
  • Készülj fel, hogy érdekes állatokkal is találkozhatsz, mivel az Iguaçu vízesés a dzsungel mélyén fekszik, és a vízesés melletti ösvényeket az esőerdő veszi körül, így könnyen találkozhattok majmokkal, napfürdőző gyíkokkal, melyek akár félméteresek is lehetnek. Láthattok nagy színes pillangókat, fákon ülő hangos, színes tollú madarakat, de mindegyik állat közül a legjópofábbat, a kicsi a vörös orrú koátit. (Ez a kis vörös orrú állatka imádja a turisták szendvicseit elcsenni)
  • Nem kell óriási túra szettel készülni, hiszen a kijelölt utak könnyen sétálhatóak és büféket is bőven találtok a sétálás során.
  • Indiana Jones rajongók figyelem! Ezen a helyszínen forgatták az Indiana Jones filmek legutolsó részét, a kristálykoponya királyságát.

Az Igauçu vízesés és környéke gyönyörű. Még több napot is el lehetett volna ott tölteni, (például az argentin oldalról is megnézi a vízesést, de mennünk kellett, mert még sok állomás várt ránk. )

A következő állomásunk a dzsungel közepén fekvő kétmilliós nagyváros, Manaus volt.

A város a Rio Negro és az Amazonas folyó összefolyásánál épült és egykor, a 19 században a gumifáknak és a kaucsuk exportnak köszönhetően fényűző, gazdag város volt. Ezt az aranykort idézi az Amazonas Színház is. Nagyon örültem, hogy megnézhettük ezt a csodálatos épületet, melyet a Vogue magazin beválasztotta a világ 15 legszebb operaháza közé

A városi kulturális élmények után következett a nomád esőerdő. Képzeljétek, kint éjszakáztunk az dzsungelben! Piranha halat fogtunk, amit meg is ettünk, függőágyban aludtunk, és megtanították nekünk, hogyan lehet fából kanalat faragni és pálmalevélből tányért készíteni. Ez az „egy éjszakás kaland” egy életre szóló élmény lett.

Fáradtan, mégis feltöltődve folyattuk utunkat Salvador de Bahia felé.

Ez az építészetileg gazdag és kulturálisan sokrétű város volt Brazília első fővárosa. Ebben a lenyűgöző városban minden megtalálható. Színes utcái, a régi gyarmati épületekkel, szép templomaival csodálatos. Nagy art deco rajongó vagyok, ezért többször is közlekedtem a világ első, kültéri liftjével, amely art deco stílusban épült. A városnak sok strandja is van.

Tippek Salvadori időtöltéshez:

• Kóstoldjátok meg a Moqueca-t! Ez egy salvadori ételspecialitás, garnélás pörkölt féleség, amely, kókusztejjel, petrezselyemzölddel készül.
  • Nézd meg a naplementét, legszebb a Porto da Barra tengerparton!
  • Sétáljatok egyet a világító torony mellett, a parton
  • Menjetek be Salvador történelmi óvárosába! Itt is találtok egy különleges helyszínt, amire ráismerhettek, különösen a Michel Jackson rajongók. Itt, Salvador történelmi óvárosban a Largo do Pelourinhoban és a riói favellákban forgatták Micheal Jackson „They Don’t Care about us” dal klipjét.

Utazásunk végállomása Rio de Janeiro volt. Elképesztő ez a város, pörgős éjszakai életével,  monumentális szobraival és a világhírű strandjaival! Itt aztán nincs hiány szabadtéri koncertekben, finom italokban és ételekben! Csodaszép természeti adottságai lenyűgözőek és itt szilveszterezni fantasztikus volt.

Lassan már 5 éve, hogy Brazíliában voltunk. Azóta igyekszem a Caipirinha koktél készítési tudásomat tökéletesíteni.

Az alábbiakban megosztok veletek néhány jó tippet, egy eredeti Caiprinihahoz

LIME: Sok lime elengedhetetlen. Tudom nálunk nem olcsó ez a gyümölcs, de egy jó Caipriniha koktélhoz használjunk bőven. Inkább csináljunk kevesebb italt, de az legyen tökéletes! Szóval egy adag italba két lime-ot tegyünk, és semmiképpen ne cseréljük fel citrommal. (Bár a hivatalos recept csak fél lime-ot mond, higgyetek nekem, sokkal jobb italt készíthettek 2 teljes lime használatával.)

LIME feldolgozásakor ügyeljünk arra, hogy a gyümölcs két csücskét vágjuk le és a fehér erét pedig vágjuk ki, mert mindkettő keserítheti az italunkat. A cukor hozzáadása után használjuk a törőfát, de óvatosan nehogy túlzottan szétnyomjuk a lime-ot.

JÉG :Inkább tört jeget használjunk és tegyük teljesen tele a poharunkat jéggel (Elsősorban Old Fashioned poharat használjatok!).

Az igazat megvallva még ezekkel a kulisszatitkokkal sem tudok olyan finom Caipriniha koktélt készíteni, mint amilyeneket Brazíliában ittam. Remélem, egyszer még visszatérhetek és felfedezhetem Brazília újabb szegleteit, de addig is folytatom a koktélom tökéletesítését.

A bejegyzés trackback címe:

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.