Szomjas Utazó

Skóciai whisky túra

2017. szeptember 22. - Orosz Bogi

Tavaly három napot a Skót Felföldön töltöttem, azóta nemcsak Sean Connery, a Harry Potter (mert állítólag  J. K. Rowling Edinburgh egyik kávézójában is írta a regényt) vagy az isteni skót füstölt lazac miatt érdekel ez az ország, a vendégszeretetükkel és a whisky iránti tiszteletükkel a skótok teljesen belopták a szívembe magukat.

A világ whisky térképe hatalmas. Egy földkörüli utazással talán bejárható lenne a bolygó összes whisky szeglete, azonban ehhez rengeteg idő és sok pénz szükséges. Ezen a három napon a whiskyvilág az egyik érdekes területét, a skóciai Speyside-ot látogattam meg, sokat tanultam a whisky készítéséről. Láthattam, hogy a skótok whisky iránti tisztelete és tudása generációról generációra száll, így Skócia 1994-ben ünnepelte a whiskykészítés 500. évfordulóját. A háztartásokban a whisky és a vele készített termékek alapvetőek. Több márkát és variánst kóstoltam, ettem whiskyben érlelt sajtot, használtam whiskyvel illatosított kézmosószappant és természetesen az ötórai teához whiskys teasüteményt kínáltak.

Glasgowba érkeztünk, onnan kocsival keresztbe szeltük észak felé Skóciát egészen Speyside-ig. Már ezzel az utazással óriási élményeket éltem át. A táj gyönyörű és változatos. Láttunk zöldellő dombságokat, ahol aranyosan legelésztek a bárányok, áthajtottunk kies holdbéli tájakon, láttunk sípályákat, ősrégi kastélyromokat, ahogy közeledtünk Speyside felé egyre több kisebb és nagyobb lepárlóba botlottunk. (A hosszú, 4 órás út során az is kiderült, hogy tudok a rossz oldalon is vezetni.)

20160517_142712.jpg

Ha az ember Skóciába készül, akkor sajnos fel kell készülnie, hogy nagyon nehéz budget utazóként bejárnia a környéket, azonban kisebb odafigyeléssel tud spórolni, például igen olcsó fapados járatok közlekednek Budapest és Glasgow között. Ha Speyside-on jártok, mindenképpen érdemes ellátogatni a településről elnevezett, Craigellachie Hotel-be, mert ott található whisky bár egyszerűen lenyűgöző. Az hosszú italmenüből 14 oldal csak a whiskynek szentelték és természetesen nagyon finom whiskykoktélokat is készítenek.

20160517_183659.jpg

Speyside régió egyébként igen kicsi (körülbelül 160 km széles és 80 km hosszú), viszont erről a területről származik Skócia jelenleg működő 89 maláta-whisky lepárlójának közel fele.

Speyside központja egy völgyben fekszik. Innen ered, hogy sok híres maláta-whisky nevében benne van a völgy, azaz a „Glen”szó.

A túrám során a világ egyik legismertebb maláta-whisky lepárlóját, a Glenfiddich-et is látogathattam meg. ( http://www.glenfiddich.com/distillery/) Zseniális a látogató központot alakítotak ki, így megismertem a lepárló üzem minden szegletét, lapátoltam malátázott árpát, láttuk hogyan készülnek a hordók és megmutatták a 15 éves Glenfiddich készítése során használt Solera eljárást. (Ezt egyébként elsősorban a sherry készítésnél használják, Dél-Spanyolországban). Mi is ez pontosan: három vagy négy hordósor áll egymás tetején, mindig a legalsóból veszik ki az érlelt whiskyt, egyszerre legfeljebb a hordó egyharmadát. A hiányzó részt az eggyel feljebb lévő második hordóból töltik fel, a második sort a harmadikból, a harmadikat a negyedikből. Fontos, hogy az eljárás szerint a legfelső hordókat újra töltik. Így az eljárás következtében keverednek az évjáratok. Érdekes, hogy léteznek olyan solera-rendszerek, melyeket már 150 éve használnak.

received_10156834864270304.jpeg

Lenyűgözőnek tartom, hogy a lepárló a mai napig az alapító család leszármazottjainak kezében van. Alapítása óta a család valamelyik örököse irányította a céget, amely ma a világ egyik legnagyobb és legismertebb maláta whisky-jét készíti. 

A Whisky készítésről további részleteket itt tudtok olvasni.

A kint töltött három nap alatt rengeteg ismeretet szereztem. Nem állíthatom, hogy whisky szakértővé váltam, de megkedveltem ezt az italt és boldog vagyok, hogy beléphettem ebbe a nagy múltú, elkészítése során a kézművességet és a modern technológiát ötvöző világba.

Mindenkit csak buzdítani tudok, hogy ismerkedjen a whisky-kel és ne csak Harry Potterre vagy a rossz időre gondoljatok Skócia kapcsán.

A bejegyzés trackback címe:

https://szomjasutazo.blog.hu/api/trackback/id/tr6812886084

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: Basszus, Bacchus 2017.09.25. 13:52:58

Mit üzen a web? Heti alkoholos hírek, költemények: Nem nevezhetlek igazi Bacchusnak. Hasonlítasz inkább bakhoz, mint nektárhoz. Miattad irtották ki a kelták a szőlőt, hogy gabonából italt készítsenek maguknak. Igen, a Heti sajtó ezzel Flavius Claudi...

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása